Te-ai gandit vreodată ce fel de postări îți apar pe retele sociale și de ce? De ce iti apare continut de la anumite pagini cu care nu ai avut dea face vreodată și de ce nu iți mai apar postări de la prietenii tăi? Departe de a ma considera un expert in retelele sociale, totusi ca un utilizator al majoritatii platformelor de social media si ca unul care rulez reclame cu bugete generoase pe retelele sociale as dori sa iti las concluzia mea dupa peste 10 ani de utilizare si cateva sute de mii de euro "investite" in aceste canale de comunicare!.
As dori inca de la inceput sa intelegem un lucru fundamental, TOATE retelele sociale majore castiga bani din reclamele pe care firmele le ruleaza pe platformele lor si pentru care platesc sume semnificative, si cea mai mare partea a incasarilor lor vin de la aceste companii, tocmai pentru ca acestea sunt gratuite pentru utilizatorul final. Tinand cont de aspectul amintit mai sus este important sa intelegem ca interesul major al retelelor sociale este sa ne tina cat mai mult conectati pe platformele lor pentru ca ei sa ne poata afisa cat mai multe reclame si astfel sa castige cat mai multi bani (Logic nu?) Exista multi oameni care cred ca retelele sociale vor sa "ne strice" prezintandu-ne tot felul de continut care sa ne faca sa ne schimbam comportamentele in rau, dar acest lucru nu este neaparat adevarat, interesul principal al acestor retele fiind sa ne ofere continut care pe noi ne atrage si ne place si astfel sa fim conectati cat mai mult in reteaua lor(iar ei sa faca bani)
Dar cum stiu retelele sociale ce ne place noua si ce ar trebuii sa ne arate din acele multe miliarde de postari sau clipuri care exista pe retelele lor? Raspunsul este destul de simplu, TOTUL SE BAZEAZA PE COMPORTAMENTUL NOSTRU. Retele sociale analizeaza comportamentul nostru mult mai mult decat ne dam noi seama si ne urmaresc pasii si comportamentul la fiecare click. Este asta rau sau bine? Personal consider ca acest lucru este benefic pentru noi pentru ca astfel ni se ofera continut care pentru noi este relevant. Cum ar fi sa arati cuiva ceva pe telefonul tau si dintr-o data sa iti apara o reclama indecenta sau o postare de acest gen cand tu nu ai reactionat niciodata cu asa ceva? Tocmai acesta este rolul algoritmului acestor retele sociale, sa selecteze din acest amalgam imens de continut si sa iti arate cu cat mai mare precizie ceea ce tie iti place sau este relevant pentru tine.
Cum fac ei asta? In primul rand prin ceea ce faci pe respectiva platforma in fiecare zi. In trecut era suficient sa dai "urmarire si like " unei pagini si de fiecare data cand respectiva pagina sau persoana posta continut iti aparea in acest "NEWSFEED" unde derulam in fiecare zi. In prezent datorita numarului tot mai mare de postari si reclame platite retelele sociale nu mai au loc pentru a ne putea afisa tot acest continut la care candva am dat URMARIRE sau ADD FRIEND astefel ca ei ne prezinta doar acel continut la care observa ca noi am reactionat, astfel ca daca noi nu mai reactionam si poate nici nu mai citim postarile sau povestile lor, algoritmul interpreteaza ca pentru noi acest lucru nu mai este interesant si astfel dupa un timp nu ne mai afiseaza acel continut. Cum putem totusi sa vedem ce posteaza prietenii nostri sau paginile care pentru noi prezinta interes?, foarte simplu, reactionand la povestile sau postarile lor, asadar daca doresti sa vezi pe viitor ce posteaza prietenul tau din copilarie sau colegul tau de liceu, e suficient ca atunci cand posteaza sa reactionezi in vreun fel la postarile lui iar astfel algoritmul va intepreta ca pentru tine este relevant acel continut si il va afisa in continuare pentru tine. Acest lucru este la fel si pentru paginile de afaceri pe care le-ai apreciat sau urmarit in trecut. Probabil ca in cazul multora din ele nu nu ti se mai afiseaza continutul pentru ca retelele sociale nu mai au loc sa iti afiseze toti cei cateva mii de prieteni si poate cateva zeci de pagini pe care le-ai dat urmarire, dar daca cu adevarat iti doresti sa vezi continutul pe care acestea il posteaza e suficient sa lasi o urma(un like, comentariu, distribuire, etc) si astfel vei putea urmari din nou ceea ce te intereseaza cu adevarat.
Binenteles ca algoritmul retelelor sociale este mult mai complex si nu voi intra in toate detaliile ci doar am dorit sa subliniez aceste detalii importante despre modul de afisare al continutului pe retelele sociale si sa te ajut sa intelegi ca "ei" vor sa te tina cat mai mult "lipit de telefon" si ca da, fac eforturi pentru a iti arata continut relevant pentru tine, dar sa nu uitam ca viata inseamna mai mult decat un like pe social media, si ca prea mult timp petrecut pe aceste retele ne pot face sa devenim niste "zombi " in viata reala si chiar sa atraga probleme de sanatate mai ales in cazul ochilor.
In concluzie nu te zgarci sa dai un like sau poate chiar o inimioara (este gratuit dupa cum stii :), la ceea ce iti place si ceea ce doresti sa vezi cu adevarat pe retelele sociale, astfel prietenii tai se vor simti mai apreciati, iar tu vei urmari un continut mai adecvat nevoilor tale. Binenteles ca daca doresti sa vezi noutatile si ofertele pe care le postam si noi, ne-ar ajuta sa ne lasi un semn ca ai vazut, ca ti-a placut sau nu, si astfel vom putea imbunatatii continutul mereu, pentru ca astfel sa avem postari si continut cat mai relevant si interesant pentru tine.De asemenea reactiile tale la postarile noastre ne ajuta ca algoritmul sa considere acest continut interesant si sa il prezinte si altora. In speranta ca a fost de ajutor pentru tine acest articol si ca nu ti-am irosit pretiosul tau timp degeaba iti multumesc ca ti-ai facut timp sa ajungi pana aici.
Cu pretuire! Boldan Cornel
Manager si Fondator Inedit Grup.